کونیگزگ

کونیگزگ، نام هایپرکار سوئدی است که رقیب سایه به‌سایه بوگاتی است.

این هایپرکار با ارائه بالاترین پرفورمنس، قدرت موتور و طراحی‌های خارق‌العاده، خود را در دنیای خودروهای اسپرت مطرح کرده است. این کمپانی که بیش از ۳۰ سال است در دنیای خودرو حضور دارد، توانسته به یک رقیب بی‌بدیل برای اسپرت‌سازان مطرح جهان تبدیل شود و با تولید مدل‌های اسطوره‌ای اگراRS و رگرا (به‌عنوان سریع‌ترین خودروها که رکوردهای سرعتی بالایی ثبت کردند) نام خود را ماندگار کند. اما کونیگزگ به این مهم بسنده نکرد و در سال ۲۰۲۰ میلادی، اَبَرخودرو چهار نفره (۲+۲) را به‌جهان معرفی کرد تا تکنولوژی طراحی و تولید آن تنها در سلطه کونیگزگ باشد.

استایل منحصربه‌فرد جمرا

هایپرکارهایی که تا به امروز ساخته شده‌اند، تنها برای استفاده دو نفره مناسب بودند. به‌عبارت دیگر، تعریف دقیق هایپرکار، شاهکار مهندسی در خودروهای کوپه است. کونیگزگ در سوم مارس سال ۲۰۲۰ میلادی از اَبَرهایپرکار چهار نفره خود ( ۲+۲ ) در قالب یک کوپه های-پرفورمنسی با نام جِمرا رونمایی کرد. جِمرا نام مادر کریستین ون کونیگزگ، موسس و بنیان‌گذار این کمپانی هایپرکار سوئدی است.

کونیگزگ چگونه دنیای اسپرت‌ها را متحول کرد؟

طراحی منحصربه‌فرد و جذاب جِمرا

بر اساس گفته‌های کریستین ون کونیگزگ، هدف از طراحی و تولید جِمرا به‌نمایش گذاشتن فناوری سطح بالای این کمپانی و لذت سوار شدن بر هایپرکاری جدید برای چهار نفر است. کریستین ون کونیگزگ این خودرو را یک مگاجی‌تی توصیف می‌کند و طراحی جِمرا را یک انقلاب گسترده در زمینه طراحی هایپرکارها می‌داند.

کونیگزگ چگونه دنیای اسپرت‌ها را متحول کرد؟

این خودرو چهارنفره در قالب یک کوپه های-پرفورمنسی با استایلی منحصربه‌فرد شکل گرفته است. همچنین طراحی کونیگزگ که بر اساس بایودیزاین بوده، به‌خوبی در جِمرا نیز حفظ شده است. پروفیل این هایپرکار چهار نفره، مشابه گربه‌سانی است که درحال خیز برداشتن است و دقیقا شبیه همان حسی است که مدل اگرا در نگاه اول به بیننده منتقل می‌کند.

دماغه کوتاه با پشت بلند و اتاقی متمایل به‌جلو در کنار رینگ‌های ۲۱ اینچی در جلو و ۲۲ اینچی در عقب، با خطوط تیز و حجم‌های اغراق‌شده بدنه، کاراکتر نافذ، تنومند و اسپرتی به‌این خودرو می‌دهند.

کونیگزگ چگونه دنیای اسپرت‌ها را متحول کرد؟

در نمای جلو، چراغ‌های باریک با LEDهای افقی کریستالی و هالوژن‌های پنج گانه در کنار پوزه متمایل به پایین، ورودی‌های هوا درون سپر و ورودی‌های هوا روی کاپوت، چهره‌ای تهاجمی را برای این خودرو به‌ارمغان آورده است.

در نمای عقب، شاهد همان سبک طراحی آشنای کونیگزگ هستیم. چراغ‌های بیضی‌شکل جمع‌وجور با LED های عمودی پنج تایی و حجم‌پردازی فوق‌العاده، در این بخش زیبایی محسوسی را به‌نمایش می‌گذارند. حجم خاص برآمده روی درِ موتور (که مشابه اسپویلر بوده) و یک دیفیوزر کاملا بزرگ، نشان‌دهنده تاکید طراح این خودرو بر افزودن چاشنی هیجان به‌این نماست.

در کل استایل جِمرا عضلانی است که با ویژگی‌های اسپرت این کمپانی، هیجان بیشتری را به‌بیننده این خودرو القا می‌کند. جایگزینی دوربین‌های هوشمند به‌جای آینه‌های جانبی، استفاده از ورودی‌های هوای فعال در جلو، طراحی ورودی‌های هوا روی کاپوت، فرم سیال و آیرودینامیک خاص سقف و دیفیوزر بزرگ، در دستیابی جِمرا به‌ضریب درگ ۰.۲۷ موثر بوده‌اند.

نکته بسیار قابل توجه، طراحی درهای جِمرا است؛ درهای سنکرو پروانه‌ای که می‌توان گفت کریستین ون کونیگزگ، انقلابی در این طراحی به‌وجود آورده است. با وجود لولا و جاروبک‌ها، درهای این خودرو با زاویه ۹۰ درجه‌ای باز می‌شوند. این طراحی سبب می‌شود با فشردن دکمه‌ای، درهای خودرو به‌راحتی باز شوند و مکانیزم باز و بستن درها را تسهیل می‌بخشد.

کونیگزگ چگونه دنیای اسپرت‌ها را متحول کرد؟

فضای داخلی اسپرت و هیجان‌انگیز

کابین جِمرا را می‌توان متفاوت از هر آن‌چه تا به امروز در صنعت‌خودرو دیده شده، معرفی کرد. در زمان ورود به‌کابین و قرارگیری در پشت فرمان این مگاجی‌تی چهار نفره، یک صفحه‌نمایش بزرگ لمسی افقی ۱۵ اینچی در کنسول میانی و یک نمایشگر ۷ اینچی در مقابل راننده (با قابلیت چرخش) و دو نمایشگر ۹.۱ اینچی در طرفین برای نمایش تصاویر دوربین‌های جانبی (به‌جای آینه) مشاهده می‌شود. مجموع این نمایشگرها، فضای کاملا پیشرفته و مدرنی را در کابین این خودرو به‌وجود می‌آورند. کابین جِمرا به‌فیبرکربن و متریال جیر مزین شده است.

طراحی صندلی‌های تمام‌اسپرت برای سرنشینان جلو و عقب و غربیلک‌فرمان نسل جدید با دو پدال شیفتر فیبرکربنی بزرگ، رانندگی با جِمرا را فراتر از آن‌چه در ذهن است، جذاب می‌کند. تریم داخلی به‌رنگ مشکی و زرد، هارمونی بسیار عالی را به‌وجود آورده و فضای داخلی کاملا دلنشینی را ایجاد می‌کند. نکته دیگر در کابین جِمرا، طراحی چهار صندلی اسپرت و راحت برای سرنشینان است.

همچنین سقف خودرو در بخش میانی، به‌فرم حرف i در آمده تا فضای داخلی را دلنشین جلوه دهد. صندلی‌های این خودرو طوری طراحی شده‌اند که چهارسرنشین بزرگسال را به‌خوبی در کابین جا می‌دهند. همچنین فضای قابل توجهی نیز برای حمل چمدان وجود دارد.

باتوجه به‌فاصله محوری ۳ هزار میلی‌متری و طول ۴۹۷۵ میلی‌متری، دسترسی به‌کابین به‌واسطه درهای بزرگی که به‌سمت بالا و با زاویه ۹۰ درجه‌ باز می‌شوند، بسیار آسان است. همان‌طور که کمپانی کونیگزگ عنوان کرده، جِمرا نخستین خودرو چهار نفره این هایپرساز سوئدی است که جدیدترین فناوری و تکنولوژی‌های رفاهی در این خودرو استفاده شده است.

از جمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سیستم اطلاعات-سرگرمی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی در جلو و عقب، شارژرهای وایرلس گوشی در جلو و عقب، اینترنت وای‌فای، دوربین‌های داخلی و خارجی، سیستم صوتی حرفه‌ای پریمیوم با ۱۱ بلندگو، چهار چراغ مطالعه، سیستم تهویه‌مطبوع سه گانه و برای سرنشینان عقب مجزا، کنترل هوشمند سیستم تهویه‌مطبوع، جا لیوانی و گرم‌کن و سردکن برای این بخش و پوشش آلکانترا و جیر و... اشاره کرد.

کونیگزگ چگونه دنیای اسپرت‌ها را متحول کرد؟

صدایی مهیج از موتوری پرتوان

اما آن‌چه جِمرا را متفاوت می‌کند، قلب تپنده قدرتمند پلاگین-هیبرید این هایپرکار چهارنفره است. درحقیقت یک موتور ۲ لیتری ۳ سیلندر تویین‌توربوشارژ با ساختار ۳ موتور الکتریکی، قوای محرکه جِمرا را تشکیل می‌دهند.

پیشرانه بنزینی در کلاس خود کاملا منحصربه‌فرد است که در بخش میانه شاسی قرار گرفته است. لازم به‌ذکر است این موتور، فاقد سوپاپ و میل‌سوپاپ (FreeValve) است.

این موتور با توجه به‌سیستم فوق پیشرفته کنترل هوای ورودی به‌سیلندر و خروج دود از سیلندر، استفاده از تویین‌توربوشارژهای اصلاح‌شده، پاشش سوخت مستقیم، بهینه‌سازی محفظه احتراق و نسبت تراکم ۹.۵ به‌یک، می‌تواند حداکثر ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. براساس ادعای کونیگزگ، این موتور حدود ۲۰ درصد نسبت به‌سایر موتورهای ۳ ‌سیلندر سبک‌وزن‌تر و حدود ۶۵ درصد قدرت و گشتاور بالاتری تولید می‌کند.

جالب است بدانید که وزن پیشرانه بنزینی ۷۰ کیلوگرم است. این وزن پایین به‌دلیل استفاده از متریال سبک‌وزن است. از طرفی این پیشرانه می‌تواند با سوخت تجدیدپذیر متانول، اتانول و E۸۵ بهترین عملکرد خود را ارائه کند که البته با بنزین معمولی نیز کار می‌کند.

از سوی دیگر قرارگیری سه موتور الکتریکی (دو موتور برای محور عقب و یک موتور برای محور جلو) قدرت را به‌طور مستقیم از میل‌لنگ با دو موتور الکتریکی دیگر به‌چرخ‌ها منتقل می‌کند. مجموع توان خروجی جِمرا به ۱۷۰۰ اسب‌بخار و مجموع گشتاور آن به ۳۵۰۰ نیوتون‌متر می‌رسد.

کونیگزگ چگونه دنیای اسپرت‌ها را متحول کرد؟

ناگفته نماند که موتورهای الکتریکی می‌توانند به‌کمک پیشرانه بنزینی ۳ ‌سیلندر تویین‌توربوشارژ، حداکثر تا ۱۱ هزار نیوتون‌متر گشتاور تولید کنند؛ البته به‌دلیل تنش‌های دینامیکی واردشده به‌سازه مونوکوک (ساخته‌شده از فیبرکربن)، مهندسان کونیگزگ گشتاور خروجی را محدود کرده‌اند.

باتری لیتیوم-یونی ۱۵ کیلووات-ساعتی می‌تواند این هایپرکار چهارنفره را تا ۵۰ کیلومتر به‌صورت کاملا الکتریکی به‌حرکت درآورد. گیربکس تک‌سرعته با ساختار جدید که می‌تواند تعویض دنده چند مرحله‌ای را در اختیار راننده بگذارد، تمام قدرت و گشتاور را به‌چهار چرخ منتقل می‌کند.

این مهندسی، سازگاری بسیاری با گفته‌های کریستین ون کونیگزگ دارد. او درباره جِمرا می‌گوید: «تاکنون پرفورمنس خارق‌العاده در تملک هایپرکارهای دونفره با فضای محدود بار بوده؛ اما جِمرا معادله این دنیای خارق‌العاده را برهم زده تا شاهد نسل جدیدی از خودرو هایپرکار با یک پیشرانه فوق‌العاده قدرتمند و بسیار جادار و کاملا سازگار با محیط‌زیست و در عین حال چهارنفره باشیم. ما به این خودرو مگاجی‌تی می‌گوییم.»

کونیگزگ چگونه دنیای اسپرت‌ها را متحول کرد؟

خاص؛ همچون‌ کونیگزگ جمرا

بر اساس آن‌چه کمپانی کونیگزگ مطرح کرده، جِمرا در مسیر خطی و به‌اصطلاح صاف می‌تواند هر خودرو الکتریکی و بنزینی را مغلوب کند. این هایپرکار چهار نفره سوئدی تنها در ۱.۹ ثانیه از حالت ایستاده به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می‌یابد.

حداکثر سرعت جِمرا ۳۰۰ کیلومتر برساعت است که البته در تست‌های انجام‌شده از سوی کونیگزگ، این هایپرکار چهارنفره تا مرز ۴۰۰ کیلومتر برساعت توانسته سرعت بگیرد. جِمرا به‌سیستم فوق پیشرفته چهارچرخ فرمان‌پذیر مجهز شده تا پرفورمنس خودرو بهبود پیدا کند. از طرفی سیستم فوق هوشمند مدیریت گشتاور به‌صورت جداگانه برای هر چرخ تعبیه شده تا گشتاور تولیدی مدیریت شده و بتواند به‌چالاکی این خودرو کمک بسزایی کند.

از سوی دیگر سیستم اصلاح‌شده کنترل دینامیکی پایداری در جاده، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد؛ به‌طوری که که سردبیر مجله موتورترند این خودرو را ارباب هندلینگ و پایداری معرفی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =